Welke actualiteiten en ontwikkelingen spelen er op dit moment in de schuldenproblematiek?

We gaan in op aankomende wetswijzigingen en spreken Thijs Eradus en Nadja Jungmann.


‘Mensen raken makkelijker dakloos’

Het aantal mensen dat in de financiële problemen zit neemt sterk toe en corona is hier één van de oorzaken van. Ook het aantal mensen dat dakloos raakt, stijgt. Dit terwijl het aantal ontruimingen daalt. We gaan in gesprek met Thijs Eradus van Springplank. Deze stichting zet zich in voor de dak- en thuislozen zorg in de gemeenten Eindhoven, Den Bosch, Tilburg en Utrecht en met de Gemeente Breda zijn ze in gesprek om snel samen te starten.

NADJA JUNGMANN, LECTOR SCHULDEN EN INCASSO:


‘Er is niet één oplossing die werkt, het is de optelsom van alle acties’

De wereld van de schuldenproblematiek is ingewikkeld. Dat onderschrijft Nadja Jungmann ook. “We hebben niet precies in kaart wat de meest voorkomende oorzaken van een schuld is. Welke rekening wordt er als eerste niet betaald? Zolang je het begin niet in beeld hebt, is het ook heel lastig om als woningcorporatie een oplossing aan te dragen.” Toch zijn er ook dingen waar je als woningcorporatie wél invloed op hebt. We spreken Nadja Jungmann over de ontwikkelingen in de schuldenproblematiek en vroegen haar de tips om dit aan te pakken.

CLAARTJE BOM, BUSINESS DEVELOPER - JANSSEN & JANSSEN:

‘Vroegsignalering door verhuurders; wat komt daar bij kijken?’

Op 1 januari 2021 is het zover: dan geldt de gewijzigde Wet gemeentelijke Schuldhulpverlening, waardoor vroegsignalering voor alle gemeenten een verplichte taak wordt. In dit artikel informeren we je over de hoofdpunten van deze wetswijziging en de gevolgen voor woningcorporaties.

Stellingdiscussie:

Een woningbouwcorporatie moet investeren in het bieden van hulp aan huurders wanneer één maand achterstand ontstaat. We vroegen het aan Wilbert van de Donk en Claartje Bom. JA OF NEE?

ELSEMIEKE ROOMS, RELATIEMANAGER EN JURIST BIJ JANSSEN & JANSSEN:

‘Het doel gaat verschuiven van betalen van de achterstand naar de huurder op de rit krijgen’


“Voor 2021 voorzie ik een ontwikkeling waarin we nóg meer de huurder willen helpen. Het doel gaat verschuiven van betalen van de achterstand naar de huurder op de rit krijgen. Dit gaan we bereiken door op een andere manier met de huurder om te gaan. We kijken niet meer alleen naar hoe de openstaande rekening betaald kan worden, maar we kijken naar hoe we de huurder kunnen helpen. We hebben steeds meer lijntjes met schuldhulpverleners en komen meer bij de huurders thuis. Extra acties die niet altijd in het huidige incassoproces passen. Hiermee voorkom je wel een hoop kosten aan de achterkant van het traject.”


Ontruimingsdatum aanzeggen voortaan verplicht

‘Werkgevers begeleiden werpt zijn vruchten af’

is een uitgave van:

Deze pagina delen?